توربین

توربین چیست

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Turbine.gif

توربین (turbine) یک وسیله مکانیکی دوار (rotary) است که انرژی را از یک جریان سیال می‌گیرد و آن را به کار مفید تبدیل می‌کند. توربین، توربوماشینی (turbomachine) است که دارای حداقل یک قطعه متحرک به نام مجموعه روتور (rotor assembly) شامل یک شافت (shaft) یا درام (drum) با پره‌های (blades) متصل به آن است. سیال در حال حرکت به صورتی بر روی پره‌ها برخورد می‌کند که آن‌ها را به حرکت در می‌آورد و انرژی جنبشی روتور را تغییر می‌دهد. نمونه‌های توربین اولیه شامل آسیاب‌های بادی و چرخ‌های آبی بودند.

ادامه مطلب: توربین چیست

توربین گاز چیست

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Gas-Turbine.gifتوربین گاز (gas turbine) یا توربین احتراقی (combustion turbine) نوعی موتور احتراق داخلی (internal combustion engine) است که دارای یک کمپرسور (compressor) دوار بالا دستی است که با یک توربین پایین دستی کوپل می‌شود و یک محفظه احتراق (combustion chamber) در بین آن‌ها قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب: توربین گاز چیست

توربین بخار چیست

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Steam-Turbine.jpg

توربین بخار (steam turbine)، دستگاهی است که انرژی حرارتی از بخار دارای فشار می‌گیرد و از آن برای انجام کار مکانیکی به وسیله یک شافت چرخشی استفاده می‌کند. نوع مدرن توربین بخار در سال 1884 توسط سر چارلز پارسونز اختراع شد.

ادامه مطلب: توربین بخار چیست

توربواکسپندر

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Turboexpander2.jpg

توربواکسپندر (turboexpander/turbo-expander) یا توربین انبساطی (expansion turbine) یک توربین جریان محوری (axial flow turbine) یا توربین سانتریفوژ (centrifugal turbine) است که در آن یک گاز پر فشار برای تولید کار منبسط می‌شود که این کار اغلب برای درایو کمپرسور (compressor) یا درایو ژنراتور (generator) تولید برق به کار می‌رود.

ادامه مطلب: توربواکسپندر

توربین گاز سیکل ساده

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره

Simple-Cycle.jpg

توربین گاز سیکل ساده (Simple Cycle Combustion Turbine) یا SCCT یک نوع توربین گاز (gas turbine) است که اغلب در صنعت تولید برق، حمل و نقل هوایی (موتور جت)، و صنعت نفت و گاز (تولید برق و درایوهای مکانیکی) استفاده می‌شود.

ادامه مطلب: توربین گاز سیکل ساده

توربوژنراتور

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره

Turbogenerator.jpg

توربو ژنراتور (turbo generator) ترکیبی از یک توربین (turbine) است که برای تولید برق به یک ژنراتور الکتریکی (electric generator) متصل شده است. توربو ژنراتورهای بزرگ تولید برق، بیش‌تر برق جهان را تولید می‌کنند و همچنین در کشتی‌های بخاری توربو الکتریک (turbo-electric) استفاده می‌شوند.

ادامه مطلب: توربوژنراتور

شبه توربین

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
نیمه توربین=Quasiturbine

مپ توربین

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره

turbineMap.gif

هر توربین گاز (gas turbine) دارای یک نقشه عملکرد (operating map) است. مپ‌های کامل به وسیله نتایج تست توربین و یا یک برنامه کامپیوتری خاص تولید می‌شوند. روش دیگر این است که نقشه یک توربین مشابه را به صورت مناسب مقیاس کنیم.

ادامه مطلب: مپ توربین

توربین کامپاند

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره

Tandem-Compound3.jpg

توربین ترکیبی یا توربین کامپاند (compound turbine) یک توربین بخار (steam turbine) با دو یا چند بدنه یا کیسینگ (casings) است، کیسینگ فشار بالا (high-pressure casing)، کیسینگ فشار پایین (low-pressure casing) و کیسینگ فشار میانی (Intermediate-pressure casing) که همراه با هم برای استخراج کار از یک منبع بخار عمل می‌کنند. بخار تا حدی در کیسینگ پر فشار منبسط و سپس به سمت کیسینگ کم فشار خارج می‌شود.

ادامه مطلب: توربین کامپاند

پره توربین گاز

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره

rcomp.gifپره توربین (turbine blade) قطعه‌ای است که تشکیل دهنده بخشی از توربین گاز (gas turbine) است. وظیفه پره استخراج انرژی از گاز با دمای بالا و فشار بالا تولید شده در محفظه احتراق (combustor) است. پره‌های توربین اغلب جزو قطعات محدود‌کننده توربین‌های گاز هستند. برای دوام آوردن در این محیط سخت، پره‌های توربین اغلب از مواد خاصی مانند آلیاژهای دیر گداز یا سوپرآلیاژ‌ها (superalloys) و روش‌های مختلف خنک‌کاری همانند کانال داخلی هوا (internal air channels)، خنک‌کاری لایه مرزی (boundary layer cooling)، و پوشش‌های مانع حرارتی (thermal barrier coatings) استفاده می‌کنند.

ادامه مطلب: پره توربین گاز

افزایش کارایی توربین گاز با خنک‌کاری هوای ورودی

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Intake.jpg

به دلیل اختلاف پارامترهای آب و هوایی بسیاری از مناطق با شرایط طراحی توربین گاز (gas turbine)، واحدهای توربین گاز با كاهش راندمان و توان خروجی روبرو هستند. همچنین در یک منطقه جغرافیایی خاص، شرایط آب و هوایی در طول سال متغیر بوده و در ایام تابستان دمای هوای محیط افزایش قابل توجهی دارد. افزایش دمای هوای ورودی به توربین گاز و همچنین ارتفاع سایت محل نصب توربین، به دلیل این که باعث کاهش دبی جرمی ورودی به توربین می‌شود، کاهش راندمان و انرژی خروجی توربین را در پی دارد.

ادامه مطلب: افزایش کارایی توربین گاز با خنک‌کاری...

خنک‌کاری پره توربین گاز

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Flim-Cooling.jpg

در یک توربین گاز (gas turbine) برای نسبت فشار مشابه، هر چه دمای ورودی به توربین بالاتر رود، بالا راندمان حرارتی بیش‌تر می‌شود. اما دمای بالا می‌تواند به آسیب به توربین منجر شود. بنابراین برای افزایش دما، خنک‌کاری پره ضروری می‌شود.

ادامه مطلب: خنک‌کاری پره توربین گاز

گاورنینگ توربین بخار

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Governing.jpg

گاورنینگ توربین بخار (steam turbine governing) روندی است برای کنترل نرخ جریان بخار ورودی به توربین بخار به منظور حفظ سرعت چرخش ثابت آن. تغییر بار در طول بهره‌برداری یک توربین بخار می‌تواند تاثیر قابل توجهی در عملکرد آن داشته باشد. در اغلب شرایط عملی، بار توربین بخار از بار طراحی و یا بار اقتصادی متفاوت است و در نتیجه همیشه انحراف قابل توجهی از عمل‌کرد مطلوب توربین وجود دارد. هدف اولیه در کارکرد توربین بخار حفظ یک سرعت ثابت چرخش با تغییر بارهای متفاوت است. این را می‌توان به وسیله گاورنینگ در توربین بخار به دست آورد.

ادامه مطلب: گاورنینگ توربین بخار

تلفات در توربین بخار

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Losses.jpg

توربین‌های بخار (steam turbine) انرژی را از بخار پر فشار استخراج و آن را به کار شافت تبدیل می‌کنند. کل محتوای انرژی موجود در بخار ورودی به توربین بخار به صورت انرژی مکانیکی بازیافت نمی‌شود. مقداری از انرژی بخار در داخل یک توربین تلف می‌شود.

ادامه مطلب: تلفات در توربین بخار

مراحل توربین بخار

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Compound.jpg

کامپاند کردن (compounding) توربین‌های بخار (steam turbines) روشی است که در آن انرژی بخار در یک توربین به جای یک مرحله (stage) در چند مرحله استخراج می‌شود. یک توربین بخار کامپاند دارای مراحل متعدد است؛ به این معنی که بیش از یک مجموعه‌ای از نازل (nozzles) و روتور (rotors) به صورت سری، به شافت و بدنه ثابت شده‌اند، به طوری که فشار بخار و یا سرعت جت در چند مرحله توسط توربین جذب می‌شود.

ادامه مطلب: مراحل توربین بخار

سالن توربین

رای دهی: 3 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
سالن توربین (turbine hall) یا ساختمان توربین (turbine building) یا سالن تولید برق (generating hall) ساختمان یا اتاقی در یک نیروگاه سیکل بخاری یا هیدروالکتریک است که در آن تعدادی از اجزای مهم تولید برق همانند توربین قرار دارند.

یونیت کنترل سوخت

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره

Fuel-Control-Unit2.jpg

یونیت کنترل سوخت (fuel control unit) یک اصطلاح عمومی است که به هر یک از انواع مختلف سیستم‌های کنترل (control systems) موتورهای توربین گاز (gas turbine engines) گفته می‌شود.

ادامه مطلب: یونیت کنترل سوخت

بلیسک

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
بلیسک=blisk

انقلاب زیمنس: پرینت سه بعدی پره‌های توربین گاز

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره

Blade-Row.jpgشرکت زیمنس با به پایان رساندن آزمایش تحت بار کامل اولین موتور توربین گاز (gas turbine) خود با پره‌های پرینت سه بعدی به موفقیت مهمی دست یافت. این پره‌های توربین (turbine blades) به طور کامل توسط فناوری تولید افزودنی (additive manufacturing) یا پرینت سه بعدی (3D print) ساخته شده‌اند.

ادامه مطلب: انقلاب زیمنس: پرینت سه بعدی پره‌های...

پرسش: موتور توربوجت هواپیما

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره

Turbojet-Engine.jpgپرسش

  1. آیا موتورهای هواپیما از نوع توربو جت برای کاهش یا افزایش دور شافت دارای گیربکس هستند؟ آیا این موتورها در کل دارای گیربکس هستند؟
  2. سرعت هواپیما چگونه کنترل می‌شود؟
  3. استارت موتور چگونه است؟
  4. آیا هنگام فرود دور موتور بر عکس می‌شود یعنی هوا را از عقب به جلو می‌کشد؟ در این صورت چگونه شافت و قطعات این تغییر جهت ناگهانی را تحمل می‌کنند؟
  5. ترمز چرخ هواپیما از نوع دیسکی است یا نوع دیگر؟
  6. چرا هوا را قبل از خروج گرم می‌کنند لطفا با روابط ترمودینامیکی توجیه کننده بیان کنید.

ادامه مطلب: پرسش: موتور توربوجت هواپیما

logo-samandehi

آگهی‌های مرتبط با تجهیزات دوار