دامپتراک

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
 

Haul-Truck3.jpgهال تراک (haul trucks) یا دامپتراک (dump truck) کامیون‌های حمل بار خارج جاده‌ای هستند که به طور خاص برای استفاده در معدن‌کاری به میزان بالا تولید و محیط ساخت و ساز سنگین طراحی شده‌اند.

ببیش‌تر دامپ تراک‌ها دارای یک طراحی دو محوری هستند؛ هرچند برخی از مدل‌ها دارای سه محور بوده‌اند. ظرفیت دامپ‌تراک‌ها از 40 تن تا 400 تن متغیر است.

 

Haul-Truck1.jpg

Haul-Truck2.jpg

Haul-Truck4.jpg


دامپتراک‌های فوق کلاس

دامپتراک‌ها با بالاترین ظرفیت حمل بار به کامیون‌های فوق کلاس (ultra class trucks) معروف هستند. فوق کلاس شامل تمام دامپتراک‌های با ظرفیت حمل بار 300 تن و یا بیش‌تر می‌شود. از اکتبر سال 2013، BelAZ 75710 با 450 تن دارای بالاترین ظرفیت حمل بار بوده است.

 

BelAZ75710.jpg

BelAZ 75710

 

سازندگان دامپتراک

ترکس

در واقع ترکس (Terex) نام یکی از بخش‌های شرکت جنرال موتورز است. براساس حکم دادگاه در سال 1968، جنرال موتورز به مدت 4 سال ملزم به توقف تولید و فروش دامپ تراک در ایالات متحده گردید و دیگر حق استفاده از نام برند اوکلید (Euclid) را نداشت. جنرال موتورز نام ترکس را در سال 1968 به ثبت رساند. این نام برگرفته از کلمات لاتین terra به معنی زمین و rex به معنی شاه است و برای محصولات و تجهیزات راه‌سازی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. در سال 1980 جنرال موتورز Terex را به شرکت آلمانی IBH Holding AG می‌فروشد. بعد از اعلام ورشکستگی شرکت مزبور در سال 1983، مالکیت شرکت به جنرال موتورز باز می‌گردد و این بار با نام‌های Terex Equipment Limited و Terex USA شروع به فعالیت می‌کند. پیمان‌کار بزرگ آمریکایی Randolph W. Lenz در سال 1986 شرکت Terex USA را از جنرال موتورز می‌خرد و سپس در سال 1987 شرکت Terex Equipment Limited را نیز خریداری می‌کند. در سال 1988 شرکت اصلی Northwest Engineering Company را در شرکت Terex Corporation ادغام کرد و شرکت مادر را شرکت Terex Corporation قرارداد.

 

Terex-33-19-Titan.jpg

 

شرکت‌های دیگری که در طول دهه 1980 توسط آقای لنز خریداری شد عبارت‌اند از Unit Rig، Terex Equipment Limited و Koehring Cranes and Excavators Inc که تمامی این شرکت‌ها در شرکت Terex Corporation ادغام شدند. کارخانه اصلی جنرال موتورز در هدستون ایالت اوهایو که محصولات برند Euclid را تولید می‌کرد در اواخر ده 80 میلادی توسط شرکت Terex Corporation بسته شد.

در دهه 70 میلادی Terex بزرگ‌ترین دامپ تراک دنیا را به نام Terex 33-19 Titan تولید کرد. این نمونه تا سال 1990 مشغول به کار بود و در حال حاضر در منطقه اسپاروود ایالت بریتیش کلمبیا نزدیک معدنی که در آن کار می‌کرد به نمایش گذاشته شده است. این ماشین همچنان به عنوان بزرگ‌ترین دامپ تراک دنیا شناخته می‌شود ولی با ظرفیت 370 تن، از لحاظ حمل بار بیش‌ترین در دنیا نیست. در سال 2008 این شرکت دامپ تراک‌های معدنی 400 تنی با نام MT 6300 را به بازار معرفی کرد.

 

Terex-MT-3600.jpg

TEREX MT 3600

 

البته بیان این نکته ضروری است که در فوریه سال 2010 Terex نام زیرمجموعه خود که وظیفه تولید دامپتراک‌های فوق سنگین را عهده دار است، از Unit Rig به Bucyrus تغییر داد. بنابراین اگر در تحقیقات خود به این نام برخورد کردید، تعجب نکنید.

دامپتراک MT 6300 که یکی از بزرگ‌ترین‌ها محسوب می‌شود، در سال 2008 توسط Terex معرفی شد و ظرفیت آن 400 تن می‌باشد. وزن عملیاتی این دستگاه (وزن دستگاه به همراه بار) بیش از 600 تن است و 3750 اسب بخار قدرت مورد نیاز خود را با استفاده از موتور MTU مدل DDC 20V4000 تامین می‌نماید. فاصله مرکز به مرکز دو محور جلو و عقب این دستگاه 6.65 متر و ارتفاع آن تا قسمت فوقانی (بده قسمت حمل بار) در حالت خوابیده 7.92 متر است. در هنگام تخلیه بار و زمانی که بدنه دستگاه کاملا باز می‌گردد، فاصله قسمت بالایی آن تا زمین بالغ بر 13.5 متر می‌شود.


کوماتسو

کمپانی کوماتسو (Komatsu) یک کمپانی ژاپنی است که به دلیل تنوع محصولات و همچنین تیراژ تولید، دارای خطوط تولید مختلفی در اقصی نقاط جهان است و حتی برخی از محصولات خود را در ایالات متحده تولید می‌نماید. محصولات Komatsu به واسطه بیل‌های مکانیکی و همچنین بلدوزرهای مدل D155 آن، در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. این کمپانی نیز که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین آلات دنیا محسوب می‌شود، در خصوص تولید ماشین آلات معدنی بسیار قدرتمند عمل نموده است؛ به شکلی که بزرگ‌ترین دامپتراک تولیدی کوماتسو، ظرفیت جابه‌جایی 360 تن بار را دارا می‌باشد.

دامپتراک مدل 960E-1 کوماتسو مجهز به موتور 18 سیلندر ساخت همین کمپانی به مدل SSDA 18V170 و قدرت 3500 اسب بخار در سال 2008 به بازار جهانی معرفی گردید و هم اکنون در کارخانجات کوماتسو واقع در Peoria, Illinois ایالات متحده تولید می‌شود. ظرفیت بادی دامپتراک فوق 214 متر مکعب و ظرفیت تانک سوخت آن نزدیک به 5,300 لیتر است. وزن عملیاتی این دستگاه بیش از 575 تن اعلام گردیده است.

 

Komatsu-960E-1.jpg

کوماتسو 960E

 

لیبهر

تنوع تولیدات این کمپانی عظیم آلمانی بسیار زیاد می‌باشد. انواع مختلف جرثقیل، ماشین‌آلات راه‌سازی و معدن و حتی تجهیزات و قطعات تخصصی هواپیماهای Airbus تنها بخشی از تولیدات لیبهر (Liebherr) است. شاید تعجب کنید اگر بدانید که این کمپانی حتی در زمینه تولید لوازم خانگی نیز فعال می‌باشد.

 

Liebherr.jpg

 

خانواده T282 بزرگ‌ترین دامپتراک‌های تولیدی لیبهر هستند که سری C آن در نمایشگاه Bauma 2010 در مونیخ آلمان معرفی گردید. وزن این دستگاه (بدون بار) 261 تن و ظرفیت جابه‌جایی بار آن 400 تن است. موتور این دستگاه انتخابی است؛ بدین صورت که می‌توان از بین موتورهای MTU 20V 4000 دارای 20 سیلندر و قدرت 3750 اسب بخار و Cummins QSK78 دارای 18 سیلندر و قدرت 3,500 اسب بخار، با توجه به نوع پروژه و قدرت مورد نیاز آن یکی را انتخاب نمود.

 

Liebherr-TT282.jpg

لیهبر T 282 C

 

کاترپیلار

کاترپیلار (Caterpillar) که معروف‌ترین نام در بین تولیدکنندگان ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی است و مقام نخست را در میزان تولید و فروش این محصولات در اختیار دارد، بزرگ‌ترین دامپتراک خود، مدل 797F را در اواسط سال 2009 به بازار معرفی نمود. این مدل که جایگزین مدل 797B گردید، مجهز به موتور 20 سیلندر کاترپیلار C175-20 Acert به قدرت 3793 اسب بخار است. نکته جالب این که در مدل 797B از دو موتور 12 سیلندر 3524 که ساخت کاترپیلار استفاده می‌شد.

 

Caterpillar.jpg

 

مخزن سوخت این دستگاه 3785 لیتر و بیشینه سرعت آن در حین حمل بار 68 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. بیشینه ظرفیت بادی این دستگاه 267 متر مکعب اعلام گردیده است. طول کلی این دامپتراک عظیم الجثه بیش از 15 متر بوده و فاصله مرکز به مرکز دو تایر عقب و جلو نیز 7.1 متر می‌باشد.

 

Caterpillar-797F.jpg

کاترپیلار 797F

logo-samandehi

آگهی‌های مرتبط با تجهیزات دوار