داستان دو استراتژی موفق در شبکه‌های اجتماعی

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره
 

Social-Network.jpgسوال هر کسب و کاری که تصمیم به حضور در شبکه‌های اجتماعی گرفته، این است: "بسیار خوب، حالا که در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کرده‌ایم و صفحه مناسبی در شبکه فیس‌بوک برای شرکت خود ساخته‌ایم، چه کنیم؟ چگونه کاربران را وادار کنیم که در مورد ما صحبت کنند و به پست‌های ما در فیس‌بوک اهمیت دهند؟"

جواب این است که بیش از یک راه حل برای این مشکل وجود دارد. کمپانی Expion که در زمنیه تولید نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، اخیرا موفقیت ۱۰۰ خرده‌فروش بر‌تر را در فیس‌بوک بررسی کرده است. در این میان والمارت و استارباکس هر دو در جایگاه اول قرار دارند؛ اما با ویژگی‌های متفاوت.

والمارت در شاخصه تعداد کل فعالیت کاربران در صفحه فیس‌بوک و استارباکس در شاخصه تعداد فعالیت کاربران به ازای هر پست. این بررسی‌ها نشان داد که هر یک از این دو کمپانی استراتژی‌های متفاوتی برای جلب توجه کاربران فیس‌بوک دارند.

 

1. استرتژی والمارت: پست‌های متوالی و زیاد

این هیولای خرده فروش برای کسب ۲۶ ملیون «لایک»، این‌گونه عمل کرده است:

  • پست‌های متوالی و زیاد
  • تعداد زیاد پست‌های با محتوای «سوال‌های باز»: به عنوان مثال یکی از پست‌های والمارت که از کاربران در مورد طعم مورد علاقه بستنی پرسیده بود، ۱۳۴ هزار پاسخ دریافت کرده است.
  • تعداد بسیار کم پست‌های تبلیغاتی و مرتبط با فروش: والمارت به جای این که در پست‌های فیس‌بوک به محصولات خود اشاره کند و در پی فروش بیش‌تر از طریق تبلیغات مستقیم باشد، بیش‌تر سوالاتی در زمینه سبک زندگی پست می‌کند. به طور مثال تصاویر جالب و دیدنی زیادی از حیوانات خانگی در بسیاری از پست‌های والمارت دیده می‌شود.

 

Walmart.jpg

 

به عنوان مثال والمارت در یک روز ۶ مطلب بر روی فیس‌بوک پست کرده است، ۲ تا از این پست‌ها تصاویری از کالاهای والمارت را شامل می‌شدند، ۲ مطلب دیگر حاوی پیام‌های تبریک سال نو بودند که توسط کودکان فرستاده شده بود، یکی مربوط به تخفیف هزینه ارسال کالا و آخری هم یک سوال بود که بیش از ۴۰۰ پاسخ و ۲۰۰۰ «لایک» دریافت کرد. سوال این بود: "چگونه خستگی تعطیلات را از تن به در می‌کنید؟"

جالب‌ترین بخش ماجرا این است که والمارت شکایت‌های مشتریان، مثل گله از تبلیغ اسلحه‌های والمارت پس از حادثه تیراندازی در مدرسه ابتدایی در ایالت کنتیکت یا ۲۴ ساعته نبودن برخی از فروشگاه‌های والمارت را به صفحه دیگری در فیس‌بوک، تحت عنوان «صفحه نظرات مشتریان والمارت» ارجاع می‌دهد و با این کار از خدشه‌دار شدن صفحه اصلی توسط کامنت‌های مشتریان ناراضی جلوگیری می‌کند.

 

2. استراتژی استارباکس: فروش شیک

غول قهوه استراتژی‌های زیر را در فیس‌بوک پی گرفته است:

  • پست‌های کم و نامتوا‌لی
  • پست‌های بیش‌تر در مورد محصولات استارباکس
  • تصاویر بیش‌تر از محصولات استارباکس

 

Starbucks.jpg

 

از آن‌جا که تعداد پست‌های استارباکس کم هستند، معدود پست‌هایی که هر از گاهی در صفحه فیس‌بوک آن‌ها منتشر می‌شود، بسیار جلب توجه می‌کند. برای مثال وقتی والمارت در یک روز ۶ پست در صفحه فیس‌بوک دارد، استارباکس همین تعداد را در حدود یک هفته پست کرده است. ضمن این که یکی از این پست‌ها تقریبا اجباری بوده است: پیام تسلیت برای حادثه تیراندازی در مدرسه ابتدایی. به غیر از این پست غیر تبلیغاتی، ۴ پست همگی در مورد محصولات استارباکس و تبلیغات و تخفیفات مربوط به آن‌ها بودند و فقط آخرین پست یک پیام تبریک سال نو میلادی بود.

logo-samandehi

آخرین آگهی