چرا بیش‌تر کارمندان از شغل خود ناراضی هستند؟

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره
 

Employees-Dissatisfaction.jpg

  • نویسنده: ریوا لسنسکی
  • مترجم: سیمین راد

نگاه دقیق و نافذی به کارمندان‌تان بیندازید. آیا می‌دانید امروزه نزدیک به هشتاد درصد از کارمندان آماده واگذاری منصب‌ها و بیرون‌رفتن از کار فعلی‌شان هستند؟ به گفته سایت نظرسنجی monster.com، تقریبا نیمی (42 درصد) از کارمندان از شغل‌های کنونی‌شان ناراضی هستند و درصد عظیمی از آن‌ها (81 درصد) برای به چنگ آوردن شغلی در سال جدید برنامه دارند.

سایت مذکور از کارمندان نظرسنجی کرده است تا دریابد چه چیزی آن‌ها را به جست‌وجوی شغلی تازه ترغیب کرده است و تا چه حد در خصوص پیداکردن یک شغل جدید مطمئن هستند. نتایجی که به دست آمده‌اند نشان نمی‌دادند که اثرات دوام رکود اقتصادی بر کارمندان سنگینی کرده باشد؛ زیرا در کمال تعجب 79 درصد از کارمندان پاسخگو در این بررسی و 74 درصد از آن‌هایی که بیکار بودند، در مورد انتظارات‌شان برای یافتن شغلی تازه برای سال آینده خوش‌بین و دلگرم بودند.

همچنین نتایج نشان می‌دهند که 56 درصد از آن‌ها برای شغلی تازه می‌جنگند، 74درصد می‌گویند نمی‌توانند شغلی را که دقیقا با تجربیات و قابلیت‌های‌شان جور باشد پیدا کنند و 38 درصدشان باور دارند که مدیران ارزش مهارت‌ها و تجربیات آن‌ها را درک نمی‌کنند.

اما چه عاملی کارمندان را برمی‌انگیزد که به دنبال جای تازه‌ای برای درآمدزایی باشند؟ در این‌جا مواردی را ذکر می‌کنیم که آن‌ها گفته‌اند و یقینا می‌توانید از پاسخ‌های‌شان بیاموزید.

 

۱. مسایل مالی

تقریبا بیش‌تر افراد (96 درصد) دستمزد را یک دلیل مهم برای جست‌وجوی شغلی تازه در نظر داشته‌اند و 32 درصد می‌گویند حقوق و مزایای بالاتر دلیل اولیه این است که چرا به دنبال شغل دیگری هستند.

کاری که می‌توانید آن‌جام دهید: با استقامت کافی این وضع را تاب بیاورید و اطمینان حاصل کنید که دستمزدتان اگر بهتر از سطح دستمزدهای کسب‌و‌کارهای رقیب نیست، دست کم با توجه به مجموع شرایط کاری دستمزد متناسبی است. به ذهن بسپارید که افزایش دستمزد تنها شیوه ممکن برای نگه داشتن کارمندان نیست.

شما همچنین می‌توانید مزایا و پاداش‌هایی تدارک ببینید که به عملکردهای فردی هر کارمند مربوط است یا می‌توانید یک طرح تقسیم سود را پیش ببرید که در صورت عملکرد موفق کل شرکت، به کارمندان هم پاداش می‌دهد. افزایش یا گسترش مزایا گزینه دیگری است، تا آن‌جا که آن مزایا دارای میزانی از ارزش مالی باشند.

برای نمونه، اگر تصمیم گرفتید یک‌جور برنامه بازنشستگی را پیاده کنید، مطمئن شوید که کارمندان می‌دانند شما در اصل به آن‌ها میزان قابل توجهی پول معاف از مالیات می‌دهید. با حسابدار در خصوص بهترین گزینه‌ها برای کسب‌و‌کارتان مشورت کنید.

 

۲. پوشش امنیتی

95 درصد از کارمندان می‌گویند به دنبال شغلی هستند که امنیت شغلی بیش‌تری داشته باشد و 26 درصد می‌گویند که همین دلیل اصلی‌شان برای پیداکردن شغلی تازه است.

کاری که می‌توانید آن‌جام دهید: امنیت شغلی اغلب یک جلوه اطمینان‌بخش برای کارمندان کسب‌و‌کارهای کوچک دارد، پس حتما این مساله را در هر بار استخدام به افراد جدید تاکید کنید.

اگر در جریان رکود اقتصادی کارمندان را از کار بیکار کنید، ممکن است بیش از حد صدمه دیده و بی‌اعتماد شوند. با کارمندانی که تاکنون باقی مانده‌اند با روی باز و گشوده برخورد کنید و اگر هیچ نقشه‌ای برای بیکار کردن‌شان در آینده نزدیک ندارید، اجازه دهید در جریان این موضوع قرار بگیرند. در ضمن تاریخچه و پیشینه‌ طولانی شرکت را به آن‌ها یادآوری کنید.

 

۳. رعایت احترام

موضوعات غیر ملموس و ناپیدا، عوامل مهمی در جست‌وجوی شغل محسوب می‌شوند. 97 درصد از کارمندان می‌گویند احترام و قدردانی عوامل تعیین‌کننده‌ای در یک شغل جدید هستند.

کاری که می‌توانید آن‌جام دهید: آیا تا به حال بدون این که بدانید، به کارمندان خود بی‌احترامی کرده‌اید؟ خیلی از کارفرماها به مدیریت خرد گرایش دارند که می‌تواند باعث شود کارمندان چنان احساس کنند که گویی برای آن‌جام امور شغلی خود مورد اعتماد نیستند.

به کارمندان بگویید از آن‌ها توقع آن‌جام چه اموری دارید و بعد به آن‌ها اجازه دهید بهترین نقشه را برای رسیدن به آن هدف‌ها ترسیم کنند.

همراه با آن‌ها نقشه را بررسی کنید؛ اما تهدیدآمیز و عظیم جلوه نکنید. از آن‌ها عقاید و بینش‌های‌شان را بپرسید. در مقابل بقیه تیم کاری، از دستاورد‌های این دسته از کارمندان تقدیر کنید.

 

۴. جست‌وجوی کامیابی

تقریبا همه (97 درصد) کارمندانی که پاسخگوی این نظرسنجی بودند، می‌گویند که توانایی به کار بستن مهارت‌هایشان و احساس کامیابی از آن‌چه آن‌جام می‌دهند، عوامل مهمی در انتخاب یک شغل تازه محسوب می‌شوند.

به علاوه، 27 درصد از آن‌ها می‌گویند: "دلیل اصلی این که دنبال شغلی تازه هستند، این است که دوست دارند احساس کامیابی بیش‌تری کنند و 27 درصد دیگر هم می‌گویند دلیل اصلی‌شان برای جست‌وجوی یک شغل جدید، یافتن انطباق تازه‌ای با مهارت‌هایشان است.

کاری که می‌توانید آن‌جام بدهید: در این‌جا، به عنوان یک مالک کسب‌و‌کار کوچک، تمایزی با شرکت‌های بزرگ دارید؛ زیرا می‌توانید واقعا بدانید که هر کارمند چطور فکر می‌کند و ببینید که چه چیزی هر کارمند را عصبی و دلخور می‌کند.

با مشاوران و مدیران دیگر برای مشخص کردن توانایی‌های هر کارمند همکاری کنید. سپس با کارمند در راستای شناسایی مهارت‌هایی همکاری کنید که وی می‌تواند به کار بگیرد تا به عضو بهتری در تیم شما بدل شود.

نقشه‌ای را بسط دهید تا از مهارت‌های هر کارمند در جهت بیش‌ترین سود استفاده شود. با این رویه کسب‌و‌کارتان را رونق خواهید داد و وفاداری و صداقت کارمند هم با شما همراه خواهد شد.

 

۵. انعطاف‌پذیری

در حالی که از هر ده کارمند جوینده کار چهار نفر می‌گویند: "برنامه‌های کاری منعطف و گزینه دورکاری برای کار از منزل در انتخاب شغل جدید مهم هستند"، اما در واقع و در مقیاس کلان، این عوامل بسیار کم‌تر از بسیاری از عوامل دیگر تاثیرگذار هستند.

کاری که از دست شما بر می‌آید: برای مشاغلی معین و صنف‌های خاصی از کارمندان و کارگران، انعطاف‌پذیری می‌تواند عاملی کلیدی باشد؛ اما قبل از آن که کار در خانه و ساعات کاری منعطف را به آن‌ها پیشنهاد دهید، مطمئن شوید که دیگر عوامل مهم‌تر (چهار عاملی که تاکنون ذکر شدند) به جا و در حال اعمال هستند.

 

۶. تعهدات کارمندی

این مورد از نظرسنجی‌های این سایت اخذ نشده است بلکه از مطالعه‌ای استخراج شده که موسسه گالوپ آن‌جام داده و درباره این موضوع است که هفتاد درصد از کارگران آمریکایی فاقد تعهد راستین در قبال کارشان هستند.

کاری که می‌توان آن‌جام داد: کارفرماها باید درک کنند که کارمندان برای منافع و سودهای رقابتی آن‌ها مهم هستند. برای متعهد کردن و مشغولیت بیش‌تر کارمندان، وقت مقتضی برای گوش سپردن به کارمندانتان اختصاص دهید: نه فقط به کلمات‌شان، بلکه به احساساتی که پشت کلمات در جوش و خروش است.

این همان جایی است که اعتماد حاصل می‌شود. مالکان کسب‌و‌کارها باید زمان کیفی (مبتنی بر عاطفه مشترک) را که با پرسنل خود صرف می‌کنند افزایش دهند و به این توجه کنند که حرکت‌های جمعی عامه‌پسندتر هستند. یک موضوع یا یک فکر بکر انتخاب کنید و بعد یک حرکت گروهی را ترتیب دهید که در آن، ایده‌های هر فرد به بحث گذاشته شود.

logo-samandehi

آخرین آگهی