چه نوع استراتژی را چه موقع به کار ببریم؟

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره
 

Strategy-Selection.jpg

درست زمانی که تصور می‌کنید استراتژی مناسب را برگزیده‌اید، ممکن است مجبور به تغییر آن شوید.

با اطلاع از شرایط خاص و عوامل تاثیرگذار بر محیط رقابتی بنگاه خود، می‌توانید مناسب‌ترین الگوی استراتژیک کاری را برگزینید.

امروزه تشخیص استراتژی درست برای توسعه مزیت رقابتی و انتخاب آن در زمان صحیح، مهارتی مهم برای بنگاه‌ها است. مطالعه‌ای که بر روی بیش از 90 مدیر اجرایی که مسئولیت هدایت و اجرای استراتژی و نیز رهبری 12 بنگاه در آمریکا، سنگاپور، و فنلاند را برعهده داشته‌اند صورت گرفته است، نشانگر سه طرح اصلی از الگوهای استراتژیک مورد استفاده شرکت‌های موفق در موقعیت‌های گوناگون است. این الگوها می‌توانند به عنوان الگوهای موقعیت، استراتژی مالی یا استراتژی‌های فرصت‌یابی دسته‌بندی شوند.

با در نظر گرفتن سه عامل زیر، روش انتخاب استراتژی مناسب به طور مختصر بیان می‌شود.

  1. شرایط خود را در نظر بگیرید. این موضوع شامل مشخص کردن جایگاه صنعت شما است که آیا صنعتی پویا است یا ساکن. مشخص کنید که چرخه حیات محصول در صنعت شما چگونه تعریف می‌شود.
  2. از منابعی که در اختیار دارید سهام تهیه کنید. این منابع می‌توانند ملموس یا ناملموس باشند؛ ولی پرسودترین آن‌هایی هستند که ارزشمند، نایاب، غیرقابل جایگزینی و غیرقابل تقلید هستند.
  3. ارتباط میان منابع را مشخص کنید. منابعی که بسیار به هم نزدیک هستند پایدارتر بوده و تغییر آن‌ها دشوارتر است. منابعی که ارتباط کم‌تری با یکدیگر دارند، می‌توانند به سادگی تغییر کنند؛ ولی ناکارآمد و تکرار شدنی هستند.

در شرایط متفاوت، الگوهای کاری متفاوتی دارای کارایی هستند:

استراتژی‌های مبتنی بر موقعیت، در جست‌وجوی استفاده از منابع بیش‌تری هستند تا سیستم‌های موجود را با محکم کردن ارتباط میان آن‌ها تقویت کنند. این استراتژی‌ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که صنعت دارای ثبات است. در این حالت منابع تمایل دارند تا به شدت به یکدیگر نزدیک شوند. مزیت رقابتی ایجاد شده در این استراتژی طولانی مدت است و تقلید از آن به دلیل ارتباط عمیق منابع و زمان زیادی که باید صرف کپی‌برداری شود، برای همه رقبا میسر نیست؛ ولی لازم است که منابع را هر چند وقت یک بار مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم. تغییر استراتژی‌های مبتنی بر موقعیت به سرعت و بدون آسیب زدن به روابط موجود امکان‌پذیر نیست.

استراتژی‌های مالی نگاهشان به بازار فعلی است و منابعی را جست‌وجو می‌کنند که توسط آن‌ها تقاضاهای موجود را با تولید محصولات جدید و یا ایجاد بازارهای جدید برآورده سازند. در این‌جا، سازمان تمایل به داشتن میزان متوسطی از پویایی دارد. در این حالت منابع مزیت استراتژیک ویژه‌ای دارند؛ ولی تنها ارتباط متوسطی با هم دارند. حقوق مالکیت کلید جلوگیری از هرگونه تقلید در این نوع استراتژی است. نکته مهم این است که باید به صورت متناوب به ارزیابی مجدد منابع از نظر اهمیت استراتژیک آن‌ها بپردازید. یک دشواری در مورد استراتژی‌های مالی، حفظ منابع ایجادکننده مزیت رقابتی در زمان شکوفایی صنعت است.

استراتژی موقعیت در زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که صنعت ثبات داشته باشد. این استراتژی شامل انتخاب موقعیتی ارزشمند در صنعت است که پابرجا باشد. این همان نوع از استراتژی است که عموما با تجزیه و تحلیل مدل نیروهای پنج‌گانه پورتر (Porter five force analysis) ارتباط پیدا می‌کند که در آن مزیت رقابتی از ایجاد یک دیوار مناسب دور بازار فعال حاصل می‌شود. ثبات بازار ما را مطمئن می‌سازد که دیواری که ایجاد کرده‌ایم، برای مدت زمان طولانی برایمان مزیت رقابتی ایجاد خواهد کرد. این استراتژی تا زمانی ارزشمند است که قلمرو ما توسط دیگر رقبا مورد فرسایش قرار نگیرد. به نظر می‌رسد این نوع استراتژی پیچیدگی زیادی نداشته باشد؛ درحالی‌که اغلب تصور می‌شود که موفقیت آن نیازمند منابع استراتژیک مهمی است.

logo-samandehi

آخرین آگهی