قطعات انتقال توان

چرخ‌دنده چیست

رای دهی:  / 78

Gear.gif

چرخ‌دنده (gear) یا چرخ دندانه (cogwheel) یک قطعه از ماشین‌های دوار با دنده‌های (teeth/cogs) تراش خورده‌ای است که با یک قطعه دنده‌دار دیگر درگیر شده و گشتاور را انتقال می‌دهند. در اغلب موارد دنده‌های یک چرخ‌دنده دارای شکل یکسان و نیز با شکل دنده‌های چرخ‌دنده دیگر یکسان هستند.

ادامه مطلب: چرخ‌دنده چیست

فلای ویل چیست

رای دهی:  / 2

Flywheel-Animation.gifفلای‌ویل یا چرخ طیار (flywheel) یک وسیله مکانیکی دوار است که از آن برای ذخیره‌سازی انرژی دورانی استفاده می‌شود. فلای‌ویل دارای ممان اینرسی بالایی است و به همین جهت در برابر تغییر در سرعت چرخشی مقاومت می‌کند. میزان انرژی ذخیره شده در فلای‌ویل با مربع سرعت چرخشی آن متناسب است. با اعمال تورک به فلای‌ویل می‌توان انرژی را در آن ذخیره و در نتیجه سرعت چرخشی را افزایش داد. برعکس یک فلای‌ویل با اعمال گشتاور بر بار مکانیکی، انرژی خود را آزاد می‌کند و در نتیجه سرعت چرخشی آن کاهش می‌یابد.

ادامه مطلب: فلای ویل چیست

اتصال یونیورسال

رای دهی:  / 5

Universal-Coupling.jpg

اتصال یونیورسال (universal joint)، کوپلینگ یونیورسال (universal coupling)، اتصال U، اتصال کاردان (Cardan joint)، اتصال هاردی-اسپایسر (Hardy-Spicer joint) و یا اتصال هوک (Hooke's joint) نوعی مفصل یا کوپلینگ بر روی یک میله صلب است که امکان خم شدن میله را در هر جهت می‌دهد و معمولا شافت‌ها برای انتقال حرکت چرخشی در تمام جهت‌ها استفاده می‌شوند.

ادامه مطلب: اتصال یونیورسال

استیج خطی

رای دهی:  / 2

Linear-Stage2.jpgاستیج خطی (linear stage) یا استیج ترجمه (translation stage) یک جزء از یک سیستم حرکت دقیق است که برای محدود کردن یک جسم به حرکت در یک محور حرکتی واحد به کار می‌رود. عبارت اسلاید خطی (linear slide) نیز اغلب به جای استیج خطی استفاده می‌شود؛ هر چند اسلاید خطی از لحاظ فنی اشاره به بیرینگ با حرکت خطی (linear motion bearing) دارد که تنها یک جزء از یک استیج خطی می‌باشد.

ادامه مطلب: استیج خطی

کوپلینگ چیست

رای دهی:  / 152

Coupling.gif

کوپلینگ (coupling) وسیله‌ای است که برای اتصال دو شافت (shaft) از انتها به یک‌دیگر برای انتقال توان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوپلینگ‌ها به طور معمول در زمان بهره‌برداری اجازه جدا شدن شافت‌ها را از هم نمی‌دهند؛ البته کوپلینگ‌های محدود کننده گشتاور (torque limiting couplings) می‌توانند زمانی که میزان گشتاور از حدی بالاتر برود دچار لغزش و یا جدایی شوند.

ادامه مطلب: کوپلینگ چیست

مفصل اسپیلاینی

رای دهی:  / 2

Shaft-Spline.jpg

اسپیلاین‌ها (splines) گرده یا دندانه‌هایی بر روی شافت محرک هستند که با شیارهای روی یک قطعه جفت‌شونده درگیر می‌شوند و گشتاور را به آن انتقال می‌دهند؛ در حالی که ارتباط زاویه‌ای بین آن‌ها حفظ می‌شود.

ادامه مطلب: مفصل اسپیلاینی

اتصال هرت

رای دهی:  / 1

Hirth-Joint3.jpgاتصال هرت (Hirth joint) یا کوپلینگ هرت (Hirth coupling) نوعی اتصال مکانیکی است که نام آن از مخترع آن آلبرت هرت گرفته شده است. اتصال هرت برای اتصال دو قطعه از یک شافت به یک‌دیگر استفاده می‌شود و توسط دندانه‌های مخروطی شناخته می‌شود که در وجه انتهایی هر نیمه از شافت با هم درگیر می‌شوند.

ادامه مطلب: اتصال هرت

مبدل گشتاور

رای دهی:  / 3

Torque-Converter-Animation.gifمبدل گشتاور (torque converter) در کاربرد مدرن معمولا یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی (fluid coupling) است که همچنین توانایی ضرب گشتاور را نیز دارد و برای انتقال توان چرخشی از یک محرک مانند یک موتور درون‌سوز (internal combustion engine) و یا موتور الکتریکی (electric motor) به یک بار دوار استفاده می‌شود. مبدل گشتاور به طور معمول در یک خودرو با گیربکس اتوماتیککار یک کلاچ (clutch) مکانیکی را انجام و اجازه می‌دهد که بار از منبع توان جدا شود.

ادامه مطلب: مبدل گشتاور