×

خطا

the Root category doesn't contain any sub categories, let rootid empty or set rootid to a correct value

ماشین حفاری TBM

رای دهی: 0 / 5

غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
 

دستگاهای T.B.M یا Tunnel Boring Machine یکی از مهمترین ماشین آلات حفر تونل می باشند که قادرند تونل را به صورت تمام مقطع حفر کنند. مواد حفر شده به وسیله سیستم ویزه از جلوی جبهه کار جمع آوری شده و به داخل نوار نقاله ای که از داخل دستگاه می گذرد به پشت ماشین هدایت می شود.

 

تکامل و گسترش این دستگاه ها سبب شده است که آهنگ پیشروی تونل ها در حد قابل توجهی افزایش یابد. امروزه در سنگ های نسبتا سخت نیز برای حفر تونل از این ماشین ها استفاده می کنند.

بعد از سال ها تلاش و ساخت انواعی از این نوع ماشین ها کوشش های بعدی به منظور ساخت ماشین های تمام مقطعی بود که شرایط سخت زمبن شناختی قادر به حفر تونل باشد که آهنگ پیشرفت و تکامل در این زمینه در مقایسه با پیشرفت های اولیه این ماشین ها محدود تر است. در واقع شروع این تحقیقات کوشش های رابینز در سال 1957 میلادی برای ساخت ماشین هایی بود که بتواند در سنگ های خیلی سخت نیز با راندمان معقول تونل حفر کند.

در آن زمان به تدریج این دستگاه ها سنگینتر و محکم تر شدند و توان آنها نیز افزایش یافت اما پیشرفت آنها در زمینه حفاری سنگ های محکم کند است. به عنوان مثال عملکرد نوعی از این دستگاه ها که مجهز به هر دو سیستم برش ناخنی و دیسکی بود برای حفر در سنگهای آهکی سیلیتی که در بین آنها لایه هایی با مقاومت140مگا پاسکال وجود داشت راضی کننده نبود. سر انجام ناخن ها به طور کلی حذف شد و حفر تونل تنها با استفاده از دیسک های حفار ادامه یافت.

 

 

تقسیم بندی ماشین های TBM :

  1. open TBM
  2. single TBM
  3. s TBM

 

قسمت های اصلی این نوع ماشین ها به شرح زیر است:

  1. بدنه
  2. صفحه حفار
  3. ابزار برش
  4. چنگ زنها
  5. جک های رانش صفحه حفار

 

نحوه تخلیه مواد حفر شده توسط ماشین :

مواد حفر شده به وسیله سیستم ویزه ای که معمولاً مرکب از سطل های تعبیه شده پیرامون صفحه حفار است از جلوی جبهه کار جمع آوری شده و به داخل نوار نقاله ای که از داخل دستگاه می گذرد به پشت ماشین هدایت می شود گرچه معمولاً محدودیتی برای ابعاد مواد حفاری شده و انتقال آنها وجود ندارد اما اگر ابعاد حفاری شده خیلی زیاد باشد ممکن است گیر کنند وعمل انتقال را متوقف سازند.

از طرفی مواد خیلی نرم نیز علاوه بر مشکل تهویه ممکن است مخلوطی را تولید کنند که به شدت ساینده باشند. در بعضی از این نوع ماشین ها در مجاورت صفحه حفار پرده هائی تعبیه می شود که گرد و غبار را می گیرند این ذرات در اثر اسپری آب جدا می شوند.

 

قیمت این ماشین ها :

قیمت TBM گران است و بیشتر به نوع سفارش داده شده به کارخانه سازنده و نوع سنگ های حفر شونده بستگی دارد . ولی در کل قیمت آنها را می توان در حدود 7 یا 8 میلیارد تومان در نظر گرفت باید دوباره بگویم که حدود قیمت این است و بسته به شرایط قیمت آنها ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.

از مهم ترین سازند گان این نوع ماشین ها می توان از شرکت ویرث نام برد.

قطر مته

قطر سطح مدور دستگاه های TBM از یک متر (معروف به میکرو TBMها) تا 16 متر متغیر است، قطر بزرگترین TBM، که توسط شرکت Herrenknecht AG برای پروژه تونل Orlovski،سن پترزبورگ ساخته شده است 19.25 متر، است. این ماشین برای حفاری در زمین های نرم مثل ماسه و خاک رس ساخته شده بود.

 

بزرگترین قطر TBM جهت حفاری در سنگ سخت، 14.4 متر، توسط شرکت رابینز برای پروژه تونل آبشار نیاگارا در کانادا تولید شده. از این دستگاه برای حفاری تونل های برق آبی (هیدروالکتریکی) در زیر آبشار نیاگارا مورد استفاده قرار گرفت، طول این حفاری 10.4بود.

logo-samandehi

آگهی‌های مرتبط با خودرو